آموزش مسواک و نخ دندان به کودکان با بازی

 

اهمیت بهداشت دهان و دندان و حفظ سلامت دندان ها در کودکان بر کسی پوشیده نیست. دندان های شیری نقش مهمی در تغذیه و توانایی جویدن غذا توسط کودک و سلامت جسمی او، صحبت کردن، لبخند زدن و ظاهر کودک دارند. داشتن دندان های سالم، باعث اعتماد به نفس کودک شده و بر زندگی اجتماعی او موثر است. وجود دندان های شیری در فک، فضای لازم برای رویش دندان های دائمی را حفظ میکند و در صورت از دست رفتن زودهنگام دندان شیری و یا عدم درمان مناسب پوسیدگی، فضای لازم برای رویش دندان دائمی از دست میرود و ممکن است دندان دائمی به حالت نهفته بماند و یا خارج از قوس دندانی رویش پیدا کند و نیازمند درمان های پرهزینه تری شود. به علاوه، در صورت عدم درمان دندان های شیری پوسیده، این دندان ها ممکن است دچار درد و عفونت بشوند که برای کودک آزار دهنده است و سلامت او را به خطر می اندازد و هم بر روی کیفیت دندان دائمی تاثیرگذار است.  

عادت به مسواک و نخ دندان، از جمله رفتارهایی است که باید در کودک شکل بگیرد .از آن جایی که اولین و بهترین شیوه آموزش به کودکان از طریق الگوگیری است، بهترین شیوه آموزش مسواک و نخ دندان نیز، الگوگیری از رفتار والدین است. والدین آگاهی که خود به طور منظم و روتین از مسواک و نخ دندان استفاده می کنند و کودک این صحنه را مشاهده می کند،  احتمالا افراد موفق تری در ایجاد عادات بهداشتی دهان و دندان در کودک خود هستند. از سوی دیگر، زبان کودکان، بازی است و بهترین ابزار تشویقی برای ایجاد یک رفتار و تبدیل آن به عادت، همراه کردن آن با بازی کودکانه است. به این ترتیب آن رفتار برای کودک جذاب و تاثیرگذاری آن چند برابر خواهد شد. 

 

ما در اینجا قصد داریم بازی هایی را به شما پیشنهاد بدهیم که می تواند مشوق کودک برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان باشد.   

 

۱. مسابقه کی بهتر مسواک میزنه؟ تا حدود ۶ سالگی، مسئولیت بهداشت دهان و دندان کودک برعهده والدین است. چون مهارت دست کودک هنوز کافی نیست. این بازی کمک میکند هم کودک مستقلا مسواک زدن را تمرین کند، هم شما به طور نامحسوس، خوب و کافی برای او مسواک بزنید. ابتدا یک بار هرکس برای خودش مسواک میزند. بار دوم جلوی کودک بنشینید تا کودک برای شما و شما برای کودک مسواک بزنید. این بازی برای کودک بسیار جذاب است مخصوصا اگر وقتی برایتان مسواک میزند، کلی ادا و شکلک دربیاورید.  

۲. با مقوا و انواع وسایل مثل لگوهای ریز یا لوبیای سفید و ... میتوانید یک مولاژ دهان و دندان درست کنید. میتوانید با ماژیک وایت برد روی دندان ها، لکه های سیاه بکشید و کودک با مسواک ، دندان ها را تمیز کند. یا استفاده از نخ دندان را با آن تمرین کند  

۳. یک عکس فانتزی از دهان و دندان را پرینت بگیرید(مانند شکل) و داخل کاور برگه کاغذ بگذارید. با ماژیک وایت برد، روی دندان ها ، لکه های سیاه بکشید و از کودک بخواهید با مسواک آن ها را تمیز کند. 

۴. با کمک خود کودک، یک کتاب در مورد بهداشت دهان و دندان درست کنید. اگر شخصیت اصلی قصه، خود کودک باشد، هم جذابیت آن بیشتراست و هم تاثیرگذاریش. اجازه دهید قصه اش را خودش بسازد و نقاشی اش را خودش بکشد.  

۵. با مقوای رنگی، دو تا دندان ناراحت و خوشحال و انواع خوراکی های مفید و مضر برای دندان ها را درست کنید و از کودک بخواهید خوراکی های مفید را روی دندان خوشحال و خوراکی های مضر را روی دندان غمگین بگذارد.  

۶. لای دندانه های یک لگوی بزرگ چندتایی، خمیرِ بازی بچسبانید (در نقش مواد غذایی گیر کرده لای دندان ها) و از کودک بخواهید با نخ دندان، خمیرها را دربیاورد و دندان ها را تمیز کند.  

۷. قسمت انتهایی بطری نوشیدنی را جدا کنید (شبیه دندان است) و خمیرِ بازی را، روی آن بچسبانید. (در نقش مواد غذایی) و کودک با مسواک باید آن ها را تمیز کند.  

 

شما برای تشویق کودکتان به مسواک زدن از چه بازی هایی استفاده می کنید؟ 

Related Articles

برو به اپلیکیشن