صفر تا صد آموزش ساخت کتاب نمدی برای کودکان

کودکان نوپا، دوست دارند که همه چیز را تجربه کنند و خیلی مهم است که این فضای یادگیری و تجربه در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. با این حال تمام مادران و پدرانی که کودک نوپا دارند گاهی آرزو می‌کنند کاش کودکشان فقط  ۱۰ دقیقه بدون آن‌ که دل و روده کابینت را بیرون بریزد، ساکت بنشیند و خودش را مشغول کند. می‌دانم! می‌دانم! من هم یک مادر هستم و این دوران را تجربه کرده‌ام، برای همین می‌خواهم به شما راهی را نشان دهم که بتوانید کودک نوپایتان را برای دقایقی آرام بنشانید. در این یادداشت با کتاب نمدی و روش ساخت آن آشنا می‌شویم.

 

کتاب نمدی چیست؟

کتاب نمدی اولین یک نوع کتاب کار کودکانه است که فعالیت‌ها و مفاهیم مختلف از اعداد و رنگ‌ها گرفته تا گره زدن و بستن بند کفش را به کودک آموزش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین مزایای کتاب‌های نمدی و پارچه‌ای مقاومت در برابر پاره شدن و قابلیت شستشو است. این دو ویژگی زمانی که با کودکان نوپا سر و کار داریم بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

 

کتاب نمدی را بخریم یا خودمان بسازیم؟

پاسخ این سوال بستگی به اولویت‌های شما دارد. اگر دوست دارید کتاب شخصی سازی شده کودکتان را بسازید، بهترین کار این است که خودتان دست به کار شوید و کتاب نمدی بسازید. شما می‌توانید در صفحات کتاب نمدی هر فعالیتی که نیاز است کودکتان یاد بگیرید را طراحی و اجرا کنید. مطمئن باشید کودک خردسال شما به محض بازی با کتاب نمدی به آن علاقه‌مند می‌شود.

اگر می‌خواهید  کتاب نمدی شما، توسط یک تیم روان‌شناسی طراحی شده و روی با کیفیت‌ترین نمدهای وارداتی چاپ شده و اجزای آن به خوبی دوخته شده‌ باشند، پیشنهاد ما خرید کتاب نمدی از انتشارات طلوع است. کتاب‌های نمدی طلوع علاوه بر کیفیت بالای تولید، بادوام هستند و قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی را دارند.

 

کتاب نمدی خونه بازی از انتشارات طلوع

 

آیا کتاب نمدی قابل شستشو است؟

بله! کتاب نمدی به راحتی شسته می‌شود. یک کتاب نمدی باکیفیت، نسبت به تماس با دست، تا و خم شدن و بازی کردن و شستشو مقاوم است و به راحتی پرز یا تغییر شکل نمی دهد. شما می‌توانید کتاب نمدی را با دست یا ماشین لباسشویی بشویید. در یادداشت «چطور کتاب نمدی را بشوییم» به بررسی روش صحیح شستشوی این کتاب‌ها پرداخته‌ایم.

 

وسایل لازم برای ساخت کتاب نمدی در خانه:

اگر تا به حال خیاطی نکرده‌اید، نگران نباشید. قول می‌دهم از کار با نمد لذت می‌برید چون کار با آن خیلی راحت است. بریدن نمد با قیچی به خاطر استحکامش کار آسانی است. زیبایی کار با نمد به سادگی آن است. شما برای دوخت کتاب نمدی الزاما به چرخ خیاطی نیاز ندارید و می‌تواند با دوخت دستی کار را جلو ببرید. وسایلی که برای شروع ساخت کتاب نمدی لازم داریم عبارتست از:

  • نمد: همیشه از نمد باکیفیت استفاده کنید و سراغ نمدهای ارزان قیمت نروید. ساخت کتاب نمدی زمان ارزشمند شما را به خودش اختصاص می‌دهد و حیف است که خروجی هنر شما ماندگاری کمی داشته باشد. یادتان باشد کار با نمدهای پشمی به خاطر ضخامتی که دارند کمی سخت‌تر است و اگر تازه کار هستید بهتر است سراغ نمدهای نرم با انعطاف‌پذیری بالاتر بروید.
  • روبان: گاهی لازم است بسته به طرحی که اجرا می‌کنید از روبان‌های رنگی استفاده کنید.
  • دکمه‌ها و مهره‌ها: دقت کنید برای کتاب‌های نمدی کودکان کمتر از سه سال از دکمه و مهره‌های کوچک استفاده نکنید.
  • خودکار یا ماژیک: برای کشیدن الگوها روی نمد
  • نخ،سوزن و قیچی

 

ابعاد مناسب برای کتاب نمدی

در مورد سایز مناسب برای کتاب نمدی پیشنهادات متنوعی در فضای وب فارسی و انگلیسی دیده می‌شود. من بر اساس تجربه‌ای که از این کتاب‌ها دارم دو سایز ۱۹×۱۹ سانتی‌متر و ۲۳×۲۳ سانتی‌متر را پیشنهاد می‌کنم. اگر کتاب نمدی شما شامل فعالیت‌های متنوع است،‌ ابعادی کوچکتر از این ابعاد می‌تواند بازی کودکان با کتاب را  سخت کند و ممکن است آن‌ها نتوانند فعالیت‌های کتاب را انجام دهند. برای مثال اگر کتاب کوچک باشد، ممکن است کودک نتواند بند کفش را از سوراخ‌هایی که در کتاب تعبیه شده رد کند. از طرف دیگر با کوچک‌شدن ابعاد کتاب، فضای خالی کافی در صفحه کم می‌شود و از نظر دیداری باعث خستگی چشم می‌شود. کودکان کتاب‌های نمدی بزرگتر را بیشتر دوست دارند.

اگر می‌خواهید برای نوزادتان کتاب نمدی بدون فعالیت بسازید، مثل کتاب‌های نوزادی سیاه و سفید، می‌توانید از ابعاد ۱۵×۱۵ سانتی‌متر برای برش زدن صفحات استفاده کنید. اگر هم قصد ساختن فلش‌کارت‌های نمدی را دارید، از همین ابعاد استفاده کنید.

 

ابعاد کتاب‌های نمدی طلوع

 

تعداد صفحات کتاب نمدی:

قدم بعدی در ساخت کتاب نمدی، مشخص کردن تعداد صفحاتی است که لازم است برش بزنید. لازم است کتاب شما بین ۶ تا ۱۰ صفحه داشته باشد. به خاطر داشته باشید تعداد صفحات کتاب‌های نمدی همیشه زوج هستند مثلا ۶، ۸ و ۱۰ صفحه.

برای کتاب نمدی با ابعاد استاندارد، پیشنهاد می‌کنیم ۸ فعالیت طراحی کنید که هر کدام در یک صفحه اجرا شوند. چنین کتاب ۳ برگه‌ی داخلی (که هر دو طرف آن فعالیت نمدی طراحی شده) و دو برگه به عنوان جلد خواهد داشت. اگر تعداد فعالیت‌های کتاب شما کمتر از شش عدد باشد، کتاب شما زودتر از آنچه انتظار داریم به آخر می‌رسد. ما بیش از ۱۰ صفحه برای کتاب نمدی را پیشنهاد نمی‌کنیم چون طولانی شدن روند بازی با کتاب نمدی برای کودکان خسته کننده خواهد بود. اگر نیاز به فعالیت‌ها و صفحات نمدی بیشتری دارید بهتر است چندین فلش کارت کمکی بسازید، یا محتوای آموزشی‌تان را بین دو کتاب نمدی تقسیم کنید.

ارتباط نزدیکی بین ابعاد صفحات و تعداد فعالیت‌هایی که در هر صفحه اجرا می‌شود وجود دارد. طبیعی است که هر چه ابعاد صفحه کوچکتر باشد، تعداد فعالیت‌های کمتری قابلیت گنجایش در آن را خواهد داشت.

 

کودک نوپا و کتاب نمدی

 

طراحی صفحات فعالیت برای کتاب نمدی:

دستورالعمل‌ها و الگوهای بسیاری برای صفحات فعالیت کتاب‌های نمدی به صورت رایگان در اینترنت وجود دارد. شما می‌توانید با در نظر گرفتن علاقه کودکتان و آنچه لازم است فرا بگیرد از بین آن‌ها انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم از فعالیت‌های ساده‌تر کار را شروع کنید و به تدریج آن را پیچیده کنید.

رایج‌ترین مهارت‌هایی که می‌توان با کمک کتاب نمدی در کودکان بهبود داد، عبارتند از:

تحریک بینایی نوزادان (در کتاب‌های سیاه و سفید نمدی)

آموزش اشکال  و رنگ‌ها

آموزش اعداد

آموزش حیوانات

آموزش فعالیت‌های روزمره مثل بستن بند کفش

آموزش مفاهیم پایه مثل پیدا و پنهان

بازی با عروسک‌های نمدی و خانه بازی

و...

توصیه می‌کنیم در ابتدا ترکیب تمام فعالیت‌های کتاب نمدی‌تان را پیدا کنید، آن را پرینت بگیرید و روی نمد بکشید. بهتر است تمام تکه‌هایی که برای درست کردن یک صفحه نیاز دارید را برش بزنید و روی صفحه نمدی بچینید. ارزیابی کنید که صفحه نهایی شده خوب به نظر می‌رسد یا نیاز به اصلاح دارد. ترکیب رنگ‌ها را بررسی کنید، سایز قطعات را چک کنید و زمانی که مطمئن شدید همه‌ چیز خوب است شروع به دوختن یا چسباندن صفحات کتاب نمدی کنید.

بهتر است کتاب نمدی‌تان را بدوزید (به جای چسباندن). مطمئن شوید همه قسمت‌ها را محکم کنید تا بچه‌ها نتوانند آن‌ها را از هم جدا کنند.

 

صفحات فعالیت کتاب نمدی

 

مراحل ساخت کتاب نمدی:

  1. صفحات اصلی کتاب: صفحات اصلی کتاب نمدی را برش بزنید.
  2. جلد کتاب نمدی: طرح روی جلد کتاب نمدی را مشخص کنید. یکی از بهترین پیشنهادها، نوشتن نام کودک روی کتاب است.
  3. طراحی فعالیت ها: فعالیت‌های هر صفحه را مشخص کنید و روی نمد بکشید.
  4. برش و دوخت: قطعات نمدی مربوط به هر صفحه را برش بزنید و بدوزید.
  5. صحافی: کل صفحات کتاب را به هم بدوزید یا از سایر روش‌های صحافی کتاب نمدی (مثل چسباندن، پانچ کردن و...) استفاده کنید.

 

 

 

Related Articles

برو به اپلیکیشن